Ik ben eens aan de slag gegaan met de blogvinders (Technorati, Bloglines en Google Blogsearch), en als ik zie hoeveel tijd ik gespendeerd heb om tot een paar magere resultaten te komen, moet ik concluderen dat deze manier van blogs zoeken niets voor mij is.
Tot nu toe vind ik al zovele interessante dingen via de blogroll van anderen - vooral dan binnen het vakgebied van de bibliotheeksector - dat ik het echt niet nodig vind om op zoek te gaan naar nog meer sites.
Met doorklikken kom je ook al een heel eind...
Toch nog een grappige post gevonden over boeken, terwijl ik eigenlijk op zoek was naar een blog over sociologie.
woensdag 25 maart 2009
donderdag 19 maart 2009
Ding 3: RSS... you gotta love it!
RSS gebruik ik al een hele tijd. Voor mij echt de meest nuttige Web 2.0 toepassing, en iets wat ik dagelijks gebruik.
In eerste instantie gebruikte ik de RSS lezer van m'n geliefde Firefox nog, tot ik Netvibes ontdekte. Het duurt even voor zo'n Netvibes pagina volledig gepersonaliseerd is, maar dan kan je ook niet meer zonder.
Je bouwt de pagina volledig op zoals je zelf wil: werkgerelateerde RSS feeds bundel je bijvoorbeeld onder één tab, nieuwsfeeds onder een andere. En via het Netvibes Ecosystem kan je ook zelf widgets creëren. Vooral de multifeed widget vind ik interessant: je selecteert een aantal soortgelijke feeds, en integreert die in één widget. Via tabs binnen de widget kun je dan navigeren naar de verschillende feeds.
Zo heb ik de drie nieuwssites die ik dagelijks volg, samengebracht in één widget. Kan het makkelijker?

Toch nog even Netvibes vergelijken met Google Reader: ik vind Netvibes sowieso handiger voor RSS feeds die dagelijks of minder frequent van inhoud veranderen. Voor echte streams lijkt Google Reader toch meer voordelen te hebben: overzichtelijker, en geen beperking op het aantal berichten.
In eerste instantie gebruikte ik de RSS lezer van m'n geliefde Firefox nog, tot ik Netvibes ontdekte. Het duurt even voor zo'n Netvibes pagina volledig gepersonaliseerd is, maar dan kan je ook niet meer zonder.
Je bouwt de pagina volledig op zoals je zelf wil: werkgerelateerde RSS feeds bundel je bijvoorbeeld onder één tab, nieuwsfeeds onder een andere. En via het Netvibes Ecosystem kan je ook zelf widgets creëren. Vooral de multifeed widget vind ik interessant: je selecteert een aantal soortgelijke feeds, en integreert die in één widget. Via tabs binnen de widget kun je dan navigeren naar de verschillende feeds.
Zo heb ik de drie nieuwssites die ik dagelijks volg, samengebracht in één widget. Kan het makkelijker?

Toch nog even Netvibes vergelijken met Google Reader: ik vind Netvibes sowieso handiger voor RSS feeds die dagelijks of minder frequent van inhoud veranderen. Voor echte streams lijkt Google Reader toch meer voordelen te hebben: overzichtelijker, en geen beperking op het aantal berichten.
woensdag 4 maart 2009
Mijn Web 2.0 verleden
Ik heb eens op een rij gezet welke Web 2.0 toepassingen ik al actief gebruik, en het zijn er toch wat. Ik heb accounts op Flickr, Slideshare, YouTube, LibraryThing, Goodreads, Facebook, Delicious, Netvibes, ...
Maar wat me wel opvalt - nu ik er stil bij sta - is dat ik deze tools vooral voor mezelf gebruik. Van delen, toch een essentieel kenmerk van Web 2.0, is er bij mij eigenlijk geen sprake. Af en toe stuur ik wel een link door met Flickr foto's naar familie of vrienden, maar daar blijft het bij.
Iets om aan te werken dus...
Maar wat me wel opvalt - nu ik er stil bij sta - is dat ik deze tools vooral voor mezelf gebruik. Van delen, toch een essentieel kenmerk van Web 2.0, is er bij mij eigenlijk geen sprake. Af en toe stuur ik wel een link door met Flickr foto's naar familie of vrienden, maar daar blijft het bij.
Iets om aan te werken dus...
Abonneren op:
Posts (Atom)